Till navigation Till innehåll (s)

Så gör du en felanmälan

Att anmäla ett fel är snabbt och enkelt. Följ de fem punkterna nedan. Om du återkommer hit regelbundet så rekommenderar vi att du blir en så kallad Proffsbokare. Mer om det nedan.

Att anmäla ett fel

  1. Leta först upp det campus där din byggnad finns. Du kan göra det via kartorna på respektive campussida (under rubriken "Ditt Campus" i toppmenyn) eller via felanmälanssidan som du når via "Fel på något? (högst upp i toppmenyn).
  2. I listan över byggnaderna letar du upp din byggnad och klickar på byggnadens namn.
  3. I formuläret som öppnas fyller du i så mycket information om felet som du kan.
  4. Fyll i reCaptcha-koden (som veriferar att formuläret fylls i av en människa).
  5. Klicka på "Skicka"

Vem ansvarar för vad i huset?

Hur vet jag vad Akademiska Hus ansvarar för att åtgärda och vad som ligger inom min egen organisations ansvarsområde? Som alltid när man tecknar ett hyresavtal finns det en lista som visar vilka funktioner och tjänster som ingår i hyran, det vill säga bekostas av hyresvärden, och vilka som ligger inom hyresgästens ansvar.

Enkelt uttryckt brukar hyresvärden, Akademiska Hus, ansvara för drift och underhåll av tillbehör till fastigheten, det vill säga fasta installationer som till exempel avlopp, kyla, ventilation, vatten, WC, mer mera. Hyresgästen ansvarar för drift och underhåll av föremål och inredning som hyresgästen tillfört fastigheten.

Vid frågor är du välkommen att kontakta förvaltaren för ditt hus. Du hittar kontaktuppgifterna här på webbplatsen (genom att söka på byggnadens namn) eller på kontakttavlan i entrén.

Felanmäla studentbostäder

Om du gör en felanmälan av en studentbostad, se till att följande information är korrekt ifylld i formuläret för att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt:

Lägenhetsnummer: Var noga med att ange det korrekta lägenhetsnumret så att vi snabbt kan lokalisera och åtgärda problemet i rätt bostad.

Tillstånd att använda huvudnyckel: Om vi behöver komma in i en lägenhet för att lösa problemet om ingen är hemma, behöver vi veta om vi kan använda huvudnyckeln för att komma in. Skriv in om det är okej att använda huvudnyckel i fältet ”beskrivning av felet”.

Skapa konto

Om du regelbundet anmäler fel i våra byggnader så kan du skapa ett konto i felanmälansystemet. Då registreras och sparas dina personliga uppgifter samt de byggnader du ofta felanmäler. På så sätt slipper du fylla i allt på nytt nästa gång du vill göra en felanmälan.

När du är inloggad kan du även se status på dina felanmälningar. Alla uppgifter du lägger in kan du själv enkelt ändra och uppdatera.

Hantera dina byggnader

Du kan enkelt lägga upp den eller de byggnader du vanligtvis felanmäler så att du snabbare kommer till formuläret där du fyller i din felanmälan.

På sidan "Mina byggnader" söker du fram och lägger till byggnader till din egna lista.

Skapa en felanmälan

Från sidan med dina byggnader klickar du på den byggnad du vill felanmäla. Du kommer då till felanmälanformuläret. Som du ser är din personuppgifter redan ifyllda.

Fyll i så mycket information som möjligt för att våra drifttekniker enkelt ska hitta felet och åtgärda det.

  • Obligatoriska fält är felbeskrivning, namn + e-post eller namn + telefonnummer 
  • Du kan skicka en kopia av felanmälan till en annan person genom att fylla i dennes e-postadress 
  • Du kommer få en bekräftelse på din felanmälan samt återrapportering när felet är avhjälpt

Uppföljning av felanmälningar

Dina felanmälningar sparas och du kan följa deras status på sidan "Mina felanmälningar".