Leveransroboten Hugo och den självkörande bussen är tillbaka – tillsammans. Från mitten av september till maj 2023 kommer en linje med självkörande bussar köras på campusområdet. Och under några veckor i höst testas dessutom leveransroboten och bussen ihop för att se hur de kan samverka på campus.
Arton partners samverkar i projektet SAT, Samverkande Autonoma Transporter som finansieras av Vinnova genom innovationsprogrammet Drive Sweden. Testerna finansieras dessutom delvis genom SHOW ett EU Horizon 2020 projekt. Syftet är att se hur gods- och persontransporter kan samverka i stadsmiljö.
Mellan mitten av september 2022 och maj 2023 kommer linjen trafikera campusområdet. Från mitten av oktober kommer Västtrafiks linje 68 trafikeras som en rundtur från Chalmersplatsen, veckodagar mellan 07.30 och 17.00. Resan är kostnadsfri. Hållplatser: Chalmersplatsen - Sven Hultins Plats - Biblioteket - Kemigården - Biblioteket - Chalmers Transportcentral - Sven Hultins plats - Chalmersplatsen
Under några veckor i oktober utförs också tester där de självkörande fordonen samverkar med transportrobotar som utgår från Chalmers Transportcentral.
Fakta: Samverkande Autonoma Transporter (SAT)
Projekttid: Januari 2022 – juni 2023
Total budget: 8 miljoner SEK
Finansiär: Vinnova/Drive Sweden
Partners: Akademiska Hus, Chalmers, Chalmersfastigheter, Ericsson, Framtiden Byggutveckling, Göteborgs Stad (trafikkontoret), Göteborgs Universitet, Hugo Delivery (projektledare), Johanneberg Science Park, Keolis, Landvetter Södra Utveckling AB, Mölndala Fastighets AB, PostNord, Riksbyggen, Skanska, Tele2, Västtrafik, Wallenstam
Tillsammans med lärosäten utvecklar vi framtidens kunskapsmiljöer. Få en snabb överblick över vilka vi är och hur våra fastigheter ser ut runt om landet.
Mer information
Mer information