Kundservice
Kundservice

Campusutveckling

Att våra campusområden utvecklas och ger lärosäten rätt förutsättningar över tid är avgörande för oss som företag. Nyckeln till framgång är att hitta nära och bra samarbetsformer med våra kunder där vi kan omsätta visioner till konkreta utvecklings- och handlingsplaner.

Mer information

Lediga lokaler

Våra kunskapsmiljöer är dynamiska platser där kärnan handlar om utbildning och forskning men också företagande och innovation. Vi har moderna labb och kontor till uthyrning på flera av våra campus.

Mer information

Kundservice

Campusutveckling

Att våra campusområden utvecklas och ger lärosäten rätt förutsättningar över tid är avgörande för oss som företag. Nyckeln till framgång är att hitta nära och bra samarbetsformer med våra kunder där vi kan omsätta visioner till konkreta utvecklings- och handlingsplaner.

Mer information

Lediga lokaler

Våra kunskapsmiljöer är dynamiska platser där kärnan handlar om utbildning och forskning men också företagande och innovation. Vi har moderna labb och kontor till uthyrning på flera av våra campus.

Mer information

Kundservice

Arkirektur & campus

Studenter i Sverige: Våra campus ger bra förutsättningar för studier

Campusområden i Sverige ger studenter bra förutsättningar. Cirka 90 procent tycker att kunskapsmiljöerna fungerar bra eller mycket bra. Det visar en undersökning via Norstat, som Akademiska Hus har låtit göra.

- Det är ett positivt resultat att så många studenter upplever att campus fungerar bra. Den fysiska miljön är en grundförutsättning för utbildning och forskning och därmed helt avgörande för Sverige som kunskapsnation. Ett bra resultat, men samtidigt finns det alltid saker att förbättra och det gör vi hela tiden, tillsammans med högskolor och universitet där vi äger fastigheter, säger Anna Alsborger, fastighetsdirektör på Akademiska Hus. 

I undersökningen har över 1 000 studenter svarat på en webbenkät om hur de upplever sin fysiska studiemiljö. För Akademiska Hus, som äger cirka 60 procent av det totala fastighetsbeståndet vid högskolor och universitet i Sverige, är det av stort intresse hur studenterna trivs och upplever att miljöerna fungerar i vardagen. Att så många som 90 procent uppger att de ger bra, eller mycket bra förutsättningar för studier är ett gott betyg, tycker också Rasmus Lindstedt, som är ordförande för SFS, Sveriges förenade studentkårer.  

- Det är positivt att så pass många studenter anser att campus ger bra eller mycket bra förutsättningar för studier, säger han men poängterar samtidigt att det finns mycket kvar att utveckla som ytterligare skulle höja kvaliteten i kunskapsmiljöerna för alla. 

- Campus ska ge alla studenter rätt förutsättningar för studier. Vi behöver veta mer om vad de som inte tycker campus ger rätt förutsättningar saknar, säger Rasmus Lindstedt.  

Efterfrågar fler studieplatser

Ett förbättringsområde som studenterna själva pekar ut är behov av fler studieplatser och bättre tillgång till grupprum, något som Rasmus Lindstedt känner igen.  

- Det stämmer överens med den bild som SFS har av att det finns för få studieplatser på olika campus runt om i Sverige. En genomsnittlig heltidsstudent lägger i snitt 24 timmar i veckan på självstudier, och det behövs tillräckligt med studieplatser för att möjliggöra detta. 

Akademiska Hus arbetar löpande med att utveckla och anpassa lokaler efter hur lärosätenas behov förändras, där tillgången till studieplatser och grupprum är en funktion som behövs.  

- Vi vet att studieplatser ofta är något som efterfrågas och vi arbetar nära lärosäten för att kartlägga hur behoven ser ut på varje enskild ort och hur vi på bästa sätt kan möta det, säger Anna Alsborger, fastighetsdirektör på Akademiska Hus.  

Ett annat förbättringsområde enligt studenterna som svarat på Studentbarometern är platser för återhämtning och vila. Ungefär var tredje student uppger att de saknar platser för just det. Ett område som ytterligare skulle kunna stärka miljöernas förmåga att ge rätt förutsättningar för sin utbildning, menar Erik Florman, hållbarhetschef på Akademiska Hus.  

- Detta handlar om social hållbarhet, vilket är en av de dimensioner vi har som utgångspunkt för hela vår verksamhet. Vi arbetar alltid för att våra miljöer ska vara områden där man trivs och mår bra och då är platser för återhämtning och vila en viktig aspekt. Här kan vi helt säkert göra mer. Ett konkret exempel är att vi har fokuserat mycket på senare tid med att förbättra utemiljöer på campus. 

Även Rasmus Lindstedt, ordförande på SFS håller med om att området behöver hög prioritet framöver.  

- Det är höga siffror att var tredje student upplever att de behöver bättre förutsättningar för återhämtning på campus. Resultatet behöver tas tillvara på och leda till konkreta åtgärder för att förbättra förutsättningarna för återhämtning. Det är även viktigt att ta med sig dessa svar vid byggandet av nya lokaler, säger Rasmus Lindstedt. 

Studenter trivs och är trygga på campus 

Förutom att de allra flesta studenter tycker att campus ger rätt förutsättningar för studier så är det också platser där man oftast trivs att vara. 78 procent svarar att man trivs bra eller mycket bra på campus.  

När studenterna får rangordna vilka hållbarhetsfaktorer som de tycker spelar störst roll på campus hamnar trygghet och säkerhet på andra plats. Trygghet är alltså en aspekt för en studiemiljö som man värderar högt. Samtidigt uppger 95 procent att man känner sig trygg eller mycket trygg på campus. 

- Att känna sig trygg är ju en grundförutsättning för att fungera i vardagen och för att kunna prestera väl. Bra därför att vi kan se ett så pass högt resultat på det området i Sverige, tycker Erik Florman.