Nya utmaningar i världen kräver inte bara nya utbildningar och nya förhållningssätt; det kräver också helt nya lärandemiljöer. Det är åtminstone tesen för Chalmers utbildningskoncept Tracks.
Tracks innefattar en rad valbara kurser, där Chalmersstudenter i årskurs 2–5 samt masterstudenter, doktorander och alumner ges möjligheten att testa ett tvärdisciplinärt arbetssätt. Inom ramen för Tracks samarbetar studenter från flera olika program, för att gemensamt tackla aktuella, komplexa samhällsutmaningar.
– Tracks grundades utifrån ett tydligt behov av att Chalmers behövde bli mer agila och flexibla. Programuniversitet är i regel väldigt strikta och trögrörliga, det tar lång tid att få in nya element i utbildningen. Men många samhällsutmaningar har inte tid att vänta, säger Mikael Enelund, ledare för Tracks samt biträdande professor på Mekanik och maritima vetenskaper. Han fortsätter:
– Vi ser att det krävs nya kompetenser för att lösa samhällsutmaningarna, och att kunna samarbeta över disciplingränser är en viktig sådan kompetens. Om du tar en utmaning så som energiförsörjning eller transporter så är det inte en enskild disciplin som kommer lösa det. Med Tracks kan studenter träna på samspelet mellan disciplinerna – och dessutom i mycket nära samarbete med industrin.
Tracks grundades utifrån ett tydligt behov av att Chalmers behövde bli mer agila och flexibla. Programuniversitet är i regel väldigt strikta och trögrörliga, det tar lång tid att få in nya element i utbildningen. Men många samhällsutmaningar har inte tid att vänta.
Mikael Enelund, ledare för Tracks samt biträdande professor i mekanik och maritima vetenskaper på Chalmers tekniska högskola.
Kreativt makerspace
Till sin hjälp under kurserna har studenterna också en helt unik lärandemiljö. I SB3-huset vid Campus Johanneberg ligger det hypermoderna och mycket mångsidiga utrymmet Fuse. Enkelt sammanfattat är Fuse ett slags makerspace där studenterna har alla tänkbara verktyg för innovativa experiment.
De 2 000 kvadratmetrarna innehåller bland annat 3D-skrivare, laserskärare och vakuumformare, men också fysiologilabb, podd- och filmstudios. Här finns även allt som kan tänkas behövas inom snickeri och metallbearbetning, och dedikerad personal som kan hjälpa studenterna att använda alla maskiner på ett säkert sätt.
– Fuse är en fantastisk plats. Det är en stöttande lärandemiljö där vi kan realisera våra idéer och modeller för att se hur de fungerar i praktiken. Det här är något som är helt unikt i Sverige, säger Mikael Enelund.
Välbesökt av studenter
För studenterna på Chalmers är initiativet väl mottaget. Studenter från samtliga mastersprogram har deltagit i Trackskurser, så även från nästan alla grundprogram. Enkelt sagt verkar alla studenter som varit här älska det.
– Det är en väldigt trevlig miljö för att kunna arbeta kreativt, framför allt i den stora salen. Det är något särskilt med de stora öppna ytorna i kombination med doften av nysågat trä som är väldigt stimulerande, säger Jacob Kylin, som läser mastersprogrammet i produktutveckling på Chalmers.
Han beskriver det som att utrymmet är en perfekt plats för att designa, bygga och testa prototyper, vilket han menar ger en extra dimension i lärandet:
– Det här en lekstuga – och det menar jag på ett bra sätt. En plats där det är enkelt att vara kreativ. Det tillför mycket när man pluggar och är något helt annat än att bara sitta i en traditionell sal, det blir en bättre kombination av teori och praktik.
Stort internationellt intresse
Det är en ordentlig satsning som Chalmers gjort på Tracks och Fuse-miljön. Totalt rör det sig om en investering på cirka 200 miljoner kronor, och investeringen har redan hunnit göra avtryck. Ett 30-tal andra lärosäten – varav hälften internationella – har varit på studiebesök i lokalerna.
– Jag förstår verkligen att intresset är stort. Det Chalmers har gjort med Tracks och Fuse är något fantastiskt. Inte minst hur fort det gick att ta fram. Vi på Akademiska hus arbetar mycket med att titta på hur man kan skapa lärandemiljöer som stödjer nya pedagogiska metoder, och det här är ett väldigt inspirerande exempel på det, säger Kajsa Winnes, verksamhetsutvecklare på Akademiska Hus.
Kajsa Winnes har tillsammans med kollegan Lotta Andersson ett nationellt uppdrag som är att säkerställa att Akademiska Hus arbetar med nya typer av lärandemiljöer, eller som hon själv uttrycker det: ”att hitta rumsliga svar på pedagogiska utmaningar”. Duon arbetar aktivt med att hitta samarbetsprojekt med de lärosäten som vill jobba med utveckling av sina lokaler, miljöer och sin pedagogik – och hon tycker att det Chalmers gör med Tracks och Fuse är ett viktigt steg i rätt riktning.
– Jag tror att vi kommer få se många som vill göra liknande projekt framöver. Det finns redan många miljöer för passivt lärande med föreläsningar och envägskommunikation, men den här typen av miljöer där studenterna blir engagerade och involverade – det kan det inte finnas för många av.
Foto: Nicke Messo