Syftet med rapporten har varit att kartlägga forskning om lärandemiljöer i högre utbildning med särskilt fokus på framtidens lärandemiljöer. Arbetet har fokuserat på följande frågor:
- Vilka mönster ser vi inom forskningsfältet lärandemiljöer i högre utbildning mellan 2009-2021?
- Vilken betydelse kan översiktens resultat ha för framtidens lärandemiljöer i högre utbildning?
I relation till pandemin har följande fråga tillkommit:
- Vilka erfarenheter har lärosäten nationellt och internationellt gjort i samband med pandemin i relation till lärandemiljöer.
Rapportens baseras på en forskningsöversikt, en enkät och en litteraturöversikt. Det samlade resultatet visar att:
- Campus har, om möjligt, ännu större betydelse än tidigare.
- Den digitala omställningen i samband med pandemin har fungerat, men både lärare och studenter längtar efter social samvaro, känsla av sammanhang och att mötas på campus.
- I framtiden undervisar vi i inkluderande och tillgängliga varierade miljöer som utgår både från ett fysiskt och ett digitalt campus. Lärandemiljöerna är flexibla, innovativa och hybrida.
- I framtidens lärandemiljöer undervisar lärare med fördjupad didaktisk spatial kompetens.
- Lärare och studenter behöver få stöd att utveckla sin kompetens för att kunna utnyttja de varierade lärandemiljöernas erbjudanden.
- Det finns behov för samarbete i utveckling, utforskande och utvärdering av lärosätenas lärandemiljöer. Erfarenheter från pandemin pekar mot att vissa digitala undervisningsformer är här för att stanna och vi utmanas att tänka nytt för att utveckla och fördjupa vår kunskap om lärande i hybrida miljöer.
- Arbetet med framtidens lärandemiljöer har fortsatt fokus på studenternas lärande och utgår från vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Charlotta Andersson
Arkitekt lärandemiljöer