– Learning Lab här i Örebro – och våra två Learning Labs i Göteborg och Umeå – har gett oss en djupare förståelse för hur den pedagogiska miljön fungerar och vilka utmaningar som finns. Genom att vi gör detta tillsammans med våra hyresgäster och användare kan vi samskapa mer effektiva och ändamålsenliga miljöer. Jag ser fram emot att vi nu fortsätter den här resan, säger Ulf Däversjö, direktör för affärsteknik och utveckling vid Akademiska Hus och medlem i styrgruppen för Learning Lab Örebro.
Learning Lab i Örebro ska utvecklas till ett nationellt kunskapscentrum för lärandemiljöer, som kan fungera som resurs och inspiration för andra lärosäten. Akademiska Hus äger och förvaltar cirka 60 procent av fastigheterna vid högskolor och universitet i Sverige och har genom sitt statliga uppdrag ansvar för att ge lärosäten rätt förutsättningar för sin verksamhet. Learning Lab är ett bra exempel på hur Akademiska Hus kan bidra i utvecklingen i frågor om framtidens lärandemilljöer för att stärka Sverige som kunskapsnation, menar Ulf Däversjö.
– Det finns otroligt många värden med att kunna använda våra befintliga miljöer och med hjälp av modern pedagogik, kreativitet och nyfikenhet utveckla fysiska miljöer som är anpassade till varje specifikt undervisningstillfälle – som vi gör här i Learning Lab.
Fler flexibla lärmiljöer för lärare och studenter på Örebro universitet
Den pedagogiska testmiljön Learning Lab blir i och med detta snart större. Ytterligare en flygel i Långhuset ska byggas om till flexibla lärmiljöer, där Örebro universitetets lärare och studenter tillsammans utforskar nya arbetssätt.
Det förlängda samverkansavtalet mellan Akademiska hus och Örebro universitet innebär att nya nya lärosalar och en ny studieyta skapas i flygeln mitt emot det nuvarande Learning Lab i Långhuset på Örebro universitet.
– Det känns jättebra. Learning Lab sätter Örebro universitet på kartan och gör det både roligare och mer attraktivt att jobba och studera här, säger Rickard Ålund, fastighetschef vid Örebro universitet och ordförande i styrgruppen för Learning Lab.
Lärarnas pedagogiska behov i centrum
I Learning Lab finns resurser i form av pedagogiskt och tekniskt stöd som stöttar universitetets lärare att göra verklighet av sina idéer. När projektet tar slut är tanken att medvetenheten ska ha ökat om rummets betydelse för pedagogiken – och att studenterna ska ha en mer aktiv roll i undervisningen.
Här spelar lärarna vid Örebro universitet en nyckelroll.
– Med utökad yta och förlängd tid för testmiljön så kommer lärarna nu få ännu större möjligheter att använda Learning Lab i sin undervisning och fortsätta utforska den flexibilitet som finns här. Detta för att på sikt kunna bli mer självständiga i att använda alla våra flexibla lärmiljöer runt om på våra campus, säger Rickard Ålund.