Tillsammans med lärosäten utvecklar vi framtidens kunskapsmiljöer. Få en snabb överblick över vilka vi är och hur våra fastigheter ser ut runt om landet.
Att våra campusområden utvecklas och ger lärosäten rätt förutsättningar över tid är avgörande för oss som företag. Nyckeln till framgång är att hitta nära och bra samarbetsformer med våra kunder där vi kan omsätta visioner till konkreta utvecklings- och handlingsplaner.
Våra kunskapsmiljöer är dynamiska platser där kärnan handlar om utbildning och forskning men också företagande och innovation. Vi har moderna labb och kontor till uthyrning på flera av våra campus.
Akademiska Hus är ett av Sveriges största fastighetsbolag. Vårt uppdrag är att ge universitet och högskolor rätt förutsättningar för sin verksamhet genom framtidssäkrade och ändamålsenliga kunskapsmiljöer.
Tillsammans med lärosäten utvecklar vi framtidens kunskapsmiljöer. Få en snabb överblick över vilka vi är och hur våra fastigheter ser ut runt om landet.
Att våra campusområden utvecklas och ger lärosäten rätt förutsättningar över tid är avgörande för oss som företag. Nyckeln till framgång är att hitta nära och bra samarbetsformer med våra kunder där vi kan omsätta visioner till konkreta utvecklings- och handlingsplaner.
Våra kunskapsmiljöer är dynamiska platser där kärnan handlar om utbildning och forskning men också företagande och innovation. Vi har moderna labb och kontor till uthyrning på flera av våra campus.
Akademiska Hus är ett av Sveriges största fastighetsbolag. Vårt uppdrag är att ge universitet och högskolor rätt förutsättningar för sin verksamhet genom framtidssäkrade och ändamålsenliga kunskapsmiljöer.
Tillsammans med lärosäten utvecklar vi framtidens kunskapsmiljöer. Få en snabb överblick över vilka vi är och hur våra fastigheter ser ut runt om landet.
Att våra campusområden utvecklas och ger lärosäten rätt förutsättningar över tid är avgörande för oss som företag. Nyckeln till framgång är att hitta nära och bra samarbetsformer med våra kunder där vi kan omsätta visioner till konkreta utvecklings- och handlingsplaner.
Våra kunskapsmiljöer är dynamiska platser där kärnan handlar om utbildning och forskning men också företagande och innovation. Vi har moderna labb och kontor till uthyrning på flera av våra campus.
Akademiska Hus är ett av Sveriges största fastighetsbolag. Vårt uppdrag är att ge universitet och högskolor rätt förutsättningar för sin verksamhet genom framtidssäkrade och ändamålsenliga kunskapsmiljöer.
Tillsammans med lärosäten utvecklar vi framtidens kunskapsmiljöer. Få en snabb överblick över vilka vi är och hur våra fastigheter ser ut runt om landet.
Att våra campusområden utvecklas och ger lärosäten rätt förutsättningar över tid är avgörande för oss som företag. Nyckeln till framgång är att hitta nära och bra samarbetsformer med våra kunder där vi kan omsätta visioner till konkreta utvecklings- och handlingsplaner.
Våra kunskapsmiljöer är dynamiska platser där kärnan handlar om utbildning och forskning men också företagande och innovation. Vi har moderna labb och kontor till uthyrning på flera av våra campus.
Akademiska Hus är ett av Sveriges största fastighetsbolag. Vårt uppdrag är att ge universitet och högskolor rätt förutsättningar för sin verksamhet genom framtidssäkrade och ändamålsenliga kunskapsmiljöer.
Akademiska Hus styrelse består av sju årsstämmovalda ledamöter varav en ledamot är tjänsteman inom Regeringskansliet. Dessutom finns två ledamöter som representerar de anställda i bolaget.
Styrelsen svarar för den övergripande förvaltningen av företagets angelägenheter enligt aktiebolagslagen samt beslutar i frågor av större strategisk och ekonomisk betydelse. Vidare beslutar styrelsen om investeringar och avyttringar samt fastställer affärsplan och årsbokslut. Arbetet styrs av den av styrelsen årligen fastställda arbetsordningen som fastställer styrelsens arbetsformer, instruktioner för verkställande direktören, samt instruktioner för styrelsens utskott.
Styrelsesammanträden hålls vid minst sex tillfällen per år varav ett ägnas åt frågor av långsiktig strategisk karaktär. Vid behov hålls extra sammanträden för särskilda frågor.
Företagets revisorer deltar årligen vid minst ett styrelsemöte.
Nomineringsprocessen
Det övergripande ansvaret för styrelsenomineringarna ligger på Näringsdepartementet. Nominering och tillsättning av nya ledamöter föregås av en löpande dialog mellan Näringsdepartementet och styrelseordförande.
Styrelseutskott
Samtliga utskott utses årligen av styrelsen. Återrapportering från utskottens möten och arbete sker löpande till styrelsen.
Revisions- och finansutskott
Utskottet bistår styrelsen i frågor rörande ekonomisk risk och rapportering, extern och intern revision samt föreslår revisor för beslut av stämman. Utskottet ska vidare bereda och följa finansieringsfrågor och bistå styrelsen i dessa frågor. Vid samtliga av revisionsutskottets möten deltar företagets revisorer.
Ersättningsutskott
Utskottet har som uppgift att föreslå principer för ersättning till vd och andra ledande befattningshavare, vara samrådsorgan vid frågor om successionsplanering, tillsättande av ledande befattningshavare samt löner och andra ersättningar till ledande befattningshavare.
Investeringsutskott
Utskottets arbetsuppgifter består huvudsakligen av att bereda större investeringar inför beslut i styrelsen, bevaka och analysera bolagets rapportering av större pågående projekt samt bereda och analysera den slutredovisning av större projekt som ska föredras i styrelsen.
Styrelsemedlemmar
Lena Erixon
Styrelseordförande sedan 2023. Ordförande i ersättningsutskottet.
Styrelseordförande sedan 2023. Ordförande i ersättningsutskottet. Född: 1960 Övriga uppdrag: Styrelseordförande Statens tjänstepensionsverk, styrelseordförande Utbetalningsmyndigheten, styrelseledamot Saab Group AB, styrelseledamot Hector Rail AB Tidigare befattningar: Generaldirektör Trafikverket, generaldirektör försvarets materielverk, generaldirektör Vägverket samt ett flertal ledande roller inom statliga myndigheter och kommuner. Utbildning: Förvaltningslinjen, Stockholms universitet. Kompetens: Bolagsstyrning och statlig styrning.
Mariette Hilmersson
Ledamot invald 2022.
Född: 1971 Befattning: Vd Willhem. Övriga uppdrag: Ordförande i Fastighetsägarna GFR, styrelseledamot i Tyrén och Malmstensstiftelsen. Tidigare befattningar: Vd för Framtidenkoncernen och Castellum Region Väst. Utbildning: Jur. kand. Kompetens: Fastighetssektorn, hållbarhet.
Mariell Juhlin
Ledamot invald 2022
Född: 1973 Befattning: Vd Policy Impact AB. Övriga uppdrag: Ordförande för Fores tillitsgrupp, Vice Ordförande Vi Konsumenter. Tidigare befattningar: Chefsekonom Ramböll Management, chefsekonom Hyresgästföreningen. Utbildning: MSc internationell ekonomi, pol.mag. Kompetens: Digitalisering, mål- och resultatstyrning.
Johan Kuylenstierna
Ledamot invald 2024.
Född: 1965 Befattning: Generaldirektör, Formas Tidigare befattningar: Rektorsråd vid Stockholms universitet, Ordförande för Klimatpolitiska Rådet, VD För Stockholm Environment Institute, Projektdirektör vid Stockholm International Water Institute, Seniorkonsult vid ERM, flera positioner vid FN. Utbildning: Fil kand i Geovetenskap, Fil Lic i naturgeografi Kompetens: Ledarskap, strategiskt hållbarhetsarbete
Erik Mattsson
Ledamot invald 2023
Född: 1981 Befattning: Kansliråd och bolagsförvaltare Finansdepartementet. Övriga uppdrag: Styrelseledamot i Apoteket AB. Tidigare befattningar: M&A-ansvarig Skanska Group. Utbildning: Civilekonom. Kompetens: Bolagsstyrning, ekonomi och finans.
Christer Nerlich
Ledamot invald 2017. Ordförande revisions- och finansutskottet.
Född: 1961 Befattning: Chef Ekonomi och finans Vasakronan. Tidigare befattningar: Chef Ekonomi och finans AP Fastigheter samt Corporate finance NewSec. Utbildning: Civilekonom. Kompetens: Fastighetssektorn, ekonomi och finans.
Håkan Stenström
Ledamot invald 2022. Ordförande i investeringsutskottet.
Född: 1961 Befattning: Senior rådgivare bygg och fastighet i eget bolag. Tidigare befattningar: Vice vd Skanska Central Europa, vice vd Skanska Sverige, inköpsdirektör Skanska Sverige samt ett flertal andra roller inom Skanska. Utbildning: 4-årigt tekniskt gymnasium. Kompetens: Byggprocessen (beslut och genomförande).
Kent Waltersson
Ledamot invald 2024
Född: 1967 Befattning: Universitetsråd, Linköpings universitet (LiU) Övriga uppdrag: Styrelseledamot Stockholms konstnärliga högskola, Styrelseledamot AB Stångåstaden, ordförande Valnämnden Linköpings kommun Tidigare befattningar: Universitetsdirektör LiU, centrumföreståndare LiU, samt ett flertal ledande roller inom stat och kommun. Utbildning: Fil.dr Kompetens: Högskolesektorn, styrnings- och ledningsfrågor.
Caroline Jernlöf
Arbetstagarledamot (Ledarna) sedan 2024
Född: 1984 Befattning: Fastighetsförvaltare Tidigare befattningar: Privat och företagsrådgivare Handelsbanken, projektledare Polismyndigheten Utbildning: YH-utbildning Kompetens: Ekonomi
Huvudansvarig revisor sedan 2018. Auktoriserad revisor. Född: 1965 Utbildning: Civilekonom. Övriga revisionsuppdrag, ett urval: Specialfastigheter Sverige AB, Jernhusen AB, Nordr AB och Bonnier Fastigheter AB.